مقاله علمی؛ کلیّات تشخیص «خبر جعلی» برای سازمان های رسانه ای با تأکید بر قابلیت «راستی آزمایی» و مهارت «اوسینت»
اخلال در فرآیندهای دموکراتیک، سیاستورزی، سیاستگذاری، روزنامهنگاری، ارتباطات اجتماعی، اقتصاد و امنیّت عینی و روانی جوامع انسانی لزوم مبارزه با خبرهای جعلی و منابع تولید و توزیع آنها را در سالهای اخیر، بسیار جدیتر ساخته است. مواجهه صحیح با خبر جعلی - به عنوان پدیده نوظهور عصر شبکههای اجتماعی- که در قالب اطلاعات دروغین، عامدانه و برنامهریزی شدهای که به صورت سازمانی در پوشش خبر واقعی برای فریب کاربران تولید و منتشر میشود، به یکی از معضلات جدی سازمانهای رسانهای حرفهای و بزرگ دنیا تبدیل شده است. به عبارتی از این پس سازمانهای رسانهای در کنار فرآیند جمعآوری اطلاعات و خبررسانی حرفهای، لازم است به صحتسنجی محتواها و خبرهای تولیدی در رسانههای اجتماعی نیز در قالب فرآیندهای حرفهای خود بپردازند.
از این رو در مقاله حاضر در پی ارائه کلیاتی از راهکارهای تشخیص خبرهای جعلی به عنوان اولین قدم برای مقابله با آن در سازمانهای رسانهای حرفهای هستیم. ما برای دستیابی به این هدف، علاوه بر بررسی جامع منابع علمی موجود، با 18 نفر از متخصصان حرفهای و دانشگاهی حوزه خبر، رسانه و فضای مجازی مصاحبه کردیم، تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین ما را به مجموعهای از راهکارها با تأکید بر به کارگیری امکانات حرفهای راستیآزمایی و مهارت استفاده از دادههای آشکار (اوسینت) رسانید. ما همچنین در این مقاله پیشنهاداتی را از
دستهبندی نحوه واکنش به انواع خبرهای مشکوک را از طریق ارائه آستانههای اول و دوم مواجهه با خبرهای جعلی، مبتنی بر نظرات کارشناسان حرفهای، استخراج کردیم و سامان بخشیدیم.
برای دانلود مقاله به اینجا فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات مراجعه نمایید