میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما؛ تا پیش از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان کمتر کسی فکرش را می‌کرد مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شوند. تغییر شیوه آموزش از حضوری به الکترونیک ارتباط کودکان و نوجوانان با فناوری هایی، چون تلفن همراه، تبلت و اینترنت را به طرز باورنکردنی افزایش داد. دیگر کمتر کودکی است که به این وسایل دسترسی نداشته باشد.
استفاده مداوم و بیش از اندازه کودکان از این دستگاه‌ها نگرانی والدین را به همراه داشته است. این ابزار‌های الکترونیکی علاوه بر کم تحرکی، گوشه نشینی و دوری از کانون خانواده باعث تأثیرپذیری فکری و فرهنگی کودکان از فضای مجازی و تهدید حریم خصوصی آن‌ها می‌شود. کودکان، این دستگاه‌ها و به خصوص اینترنت را ابزاری برای کشف یک جهان ناشناخته می‌دانند. ترکیب این فناوری‌ها به کودکان این امکان را داده تا به انواع بازی ها، موزیک‌ها و ویدئو‌ها دسترسی پیدا کنند. به عبارتی برای کودکان امروزی، تلفن همراه و اینترنت پر از وعده‌های بی پایان است. همین موجب می‌شود هیچوقت از این دستگاه‌ها خسته نشوند به طوری که دوست دارند زمان نامحدودی را با تبلت خود بگذرانند و صد‌ها بازی را دانلود کرده و تجربه کنند.

در این شرایط باید چه کرد و چه طور می‌توان استفاده کودکان از این وسایل جادویی و وسوسه کننده را مدیریت کرد. باید به این نکته توجه داشت که عمدتاً محدودیت‌ها هم راه به جایی نمی‌برند چرا که کودکان بهترین هکر‌ها هستند و طولی نمی‌کشد که راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌ها پیدا می‌کنند. اما این موضوع باعث نگرانی نیست و می‌توان با طی راه‌هایی علاوه بر رشد دادن زندگی آنلاین بچه ها، ایمنی آن‌ها را نیز حفظ کنیم. در ادامه به ارائه راهکار‌هایی برای این موضوع همچنین ارتقای سطح سواد رسانه‌ای کودکان ارائه می‌پردازیم.

(متن کامل در ادامه مطلب)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۰ ، ۰۱:۰۸
محمدحسین آزادی

فراگیر شدن استفاده از تلفن های همراه هوشمند به عنوان یک ابزار همراه همیشگی شهروندان و به تبع آن گسترش رسانه های اجتماعی با قابلیت هایی همچون دوسویگی و تعاملی بودن منجر به تولید انبوهی از اخبار و اطلاعات شده است.

به عبارتی این پلتفرم ها به هر کاربری اجازه می دهند تولیدکننده اطلاعات باشد. اطلاعاتی که با سرعت زیاد رد و بدل و بازنشر شده و به اشتراک گذاشته می شوند. در این نوع از رسانه های جمعـی، تبـادل و چـرخش اطلاعـات بـر کیفیت اطلاعات برتری دارد؛ بدین معنا که بیش از آنکه کیفیت روزنامه نگاری و فراینـد حرفه ای تولید یک مطلب برای کاربران اهمیت داشته باشد، شیوه، نوع، سرعت و میـزان انتشار و بازنشر آن مطلب اهمیت دارد.

این موضوع به خصوص در مواقعی که جامعه به واسطه یک رویداد مهم تشنه اطلاعات است و کاربران، متقاضی دریافـت تازه ترین خبر‌ها از آن حادثه هستند، تشدید مـی شـود. در همین فضاست که خبر‌های جعلی امکان ظهور و گسترش می یابند. یکی از مهمترین راه های مقابله با این خبر‌های جعلی و انواع محتوای منتشر شده در رسانه ها، ارتقای سطح سـواد رسـانه ای کاربران است.

(مشاهده متن کامل در ادامه مطلب)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۰۰ ، ۱۴:۳۸
محمدحسین آزادی