میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

این روزها که حق تعالی عظمتش را به رخ ما بندگان ناسپاس کشانده و به ذره‌ای که توان دیدنش را نداریم مبتلایمان ساخته تا به خود آییم و اصالت وجودیمان را باز یابیم دو گروه به جان دینی افتاده‌اند که جز سعادت انسان در زیست دنیایی و اخروی چیزی نمی‌خواهد. دو گروهی که مولا علی علیه السلام می‌فرمایند کمرم را شکستند، عالمان هتاک و بی پروا، و جاهلان مقدس نما، آنان با هتاکی خود مردم را مغرور کردند و اینان با اعمال خود مردم را گول زدند و مانع از آن شدند تا مردم به حقیقت دست یابند.
گروه نخست به نام روشنفکری، دین را در مقابل عقلانیت قرار می‌دهند؛ حال آنکه دین، حجت نهان را عقل می‌داند و پیشوایان دین، خود گنجینه‌های بی‌بدیل دانش و عقلانیت‌اند. و دسته دوم نیز با دگم‌اندیشی و جمود فکری، اندیشه پویای دین را به ظواهر و آموزه‌های بسته، رسوب شده و انعطاف ناپذیر محدود می‌کنند.
اسلامی که در دوگانگی سلامت و حکم واجب، سلامتی انسان را ارجح می‌داند و واجب را به حرام تبدیل می‌کند چگونه ایستادگی در برابر قانون و توصیه‌های اطباء جهت محدودسازی چند روزه‌ی یک امر مستحب را بر می‌تابد؟ این چه تصویری است که با لیسیدن ضریح و تعرض به حریم اهل بیت علیهم السلام و قانون شکنی به جهانیان مخابره می‌کنید؟
شهید مطهری می‌فرمایند: هم متحجر و هم متجدد با رویکردهای تفریطی و افراطی از خط اعتدال خارج شده و گرفتار بیماری خطرناک توقف، سقوط و انحراف هستند.
یا علی بن موسی‌الرضا دلمان هر لحظه به سویت پر می‌کشد تو خود سرآمد اطبا بودی، مثل همیشه کوتاهی‌های ما را ببخش و شافع ما شو و ویروس‌های جسمی و فکری را از ما دور فرما

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۸ ، ۰۰:۱۴
محمدحسین آزادی

خبر جعلی، به دلیل اخلال در گردش اطلاعات صحیح در جوامع مدرن و دموکراتیک، تهدیدی جدی در مسیر انواع گزینشگری­‌های عمومی از‌جمله انتخابات آزاد به‌شمار می‌رود؛ یکی از مهم‌ترین راه‌­های مقابله با این تهدید، تجهیز کاربران به امکانات سواد رسانه‌­ای است؛ توفیق خبرجعلی در هر جامعه، بستگی تام به شیوه، نوع و میزان بازنشر و مصرف آن از سوی شهروندانِ کاربر رسانه‌­های جدید دارد؛ از‌این‌رو، بررسی چرایی مصرف و باورپذیری خبرهای جعلی از سوی کاربران موضوع مهمی است که می‌بایست، پیش از هرگونه برنامه­‌ریزی برای طراحی نظام مقابله با خبرهای جعلی با رویکرد سواد رسانه‌­ای، در پی یافتن پاسخ‌­های مناسب برای آن بود. در این مقاله با بررسی جامع منابع علمی موجود و انجام مصاحبه عمیق، سه مضمون سازمان‌­یافته «دلایل مربوط به کاربران»، «دلایل مربوط به خبر جعلی» و «دلایل مربوط به جامعه» را با کمک روش تحلیل مضمون ارائه دادیم. یافته‌ها نشان دادند عواملی چون واقع­‌نمایی خبر جعلی و تطابق آن با منطق و باور افراد، تصدیق انبوه، فرکانس اکتشافی و شکل‌­گیری حباب فیلتر اطراف کاربران، خلأ اطلاعاتی، افزایش تعصب و تنزل اعتبار نهادهای رسانه­‌ای، اجرایی و رسمی ازجمله دلایل مصرف و باورپذیری خبر جعلی در جامعه هستند.

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۸ ، ۰۰:۰۵
محمدحسین آزادی

ظهور رسانه‌های اجتماعی، مقیاس و سرعت ‌اشتراک‌گذاری اخبار و اطلاعات را متحول ساخته است. با وجود این، تمایل کاربران به برقراری ارتباط با افراد همفکر و تعبیه الگوریتم‌های توصیه‌گر از سوی بسترهای مختلف، برای جلب نظر کاربران و کنترل حجم اطلاعات اضافی، خطر قطبش و تفکیک برخط و احتمال مصرف اطلاعات جانبدارانه و مضر را افزایش داده است. به عبارتی کاربر با شخصی‌سازی محتوا، ضمن اجتناب از دیدگاه‌های مخالف، در معرض مطالبی قرار می‌گیرد که تأییدکنندة تعصباتش بوده و از قبل به آنها اعتقاد داشته است. این مهم، منجر به حصر اطلاعاتی کاربر و شکل‌گیری حباب فیلتر و پیله‌های اطلاعاتی اطراف وی می‌شود. اگر اطلاعات منتشرشده، در فضای این حباب‌ها و اتاق‌های پژواک، همچون اخبار جعلی، آسیب‌زا باشند، خطرهای متعددی را به همراه دارد؛ تا جایی‌که می‌تواند فرایند دموکراسی و تفاهم اجتماعی را مختل سازد و جامعه‌ای چندپاره را سبب شود. در این مقاله، با بررسی منابع علمی موجود به معرفی نظریه حباب فیلتر و تأثیر آن بر تشدید قطبی‌سازی جوامع و افزایش مصرف اخبار جعلی می‌پردازیم.

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۸ ، ۱۶:۵۲
محمدحسین آزادی

همه ما به واسطه رسانه های اجتماعی، یه هویت مجازی پیدا کردیم. گوشی هایی که در دست داریم ابزاریه تا ما رو مثل شبکه به همدیگه وصل کنه و تشکیل یه جامعه شبکه ای بده. تو این جامعه هر شخصی یه تولیدکننده محتواست و میتونه محتوایی رو که تولید میکنه به بقیه عرضه کنه و به دنبال جذب مشتری واسشون بگرده؛ از یه نوجوون روستایی تا بزرگ ترین رسانه های جهان. ارز رایج این جامعه شبکه ای همین لایک ها و کامنت ها یا اصطلاحاً «دکمه های اجتماعی» است. در دنیای مجازی هر چقد بقیه اقبال بیشتری به مطالبمون نشون بدن خوشحال تر میشیم و آدم ثروت مندی تری هستیم!

(متن کامل در ادامه مطلب)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۰۵
محمدحسین آزادی