میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: مشارکت سیاسی یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در علوم اجتماعی محسوب می‌شود. مشارکت سیاسی شهروندان، برای استقرار، حفظ و استمرار دموکراسی و مردم سالاری امری حیاتی است. در اسلام نیز مشارکت سیاسی یکی از ویژگی‌های جامعه پیشرفته اسلامی به شمار می‌رود.
می‌توان شاخص‌های آن را در الگوی پیشرفت اسلامی درحوزه بینش، ساختار و رفتار نشان داد. درحوزه بینش دین نگاه ابزاری به قدرت دارد و حکومت امانت الهی تلقی می‌گردد. تبعیت از حاکم و مشارکت در امر سیاسی نیز به عنوان یک تکلیف دینی نگریسته می‌شود. ساختار نظام سیاسی اسلام به گونه‌ای مشارکت جویانه سازماندهی می‌گردد و نهاد‌هایی چون؛ بیعت، مشورت، و جهاد برای سازماندهی امر سیاسی در نظر گرفته شده است. پس مشارکت علاوه بر آن که یک وظیفه مدنی است یک وظیفه دینی نیز به حساب می‌آید و کوتاهی در آن مسئولیت زا است. مشارکت مردم در انتخابات از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است و اثرات متعددی بر آینده کشور می‌گذارد. به فرموده رهبر انقلاب انتخابات در یک روز برگزار می‌شود، ولی اثرات آن برای چند سال باقی می‌ماند. لازم است تا به طور اجمالی به برخی از این اثرات که به دو حوزه کلی تأثیرات داخلی و خارجی تقسیم می‌شود اشاره کرد:
(متن کامل در ادامه مطلب)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۰۰ ، ۱۵:۳۷
محمدحسین آزادی
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: انتخابات فرصتی برای تغییر شرایط کشور به سمت وضعیت مطلوب است. تک تک آحاد جامعه می‌توانند با شرکت در انتخابات، نقشی در تعیین سرنوشت جامعه داشته باشند و مدیریت جدیدی را بر بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی حاکم کنند. شهروندان بسیاری در سطح جهان از این فرصت و یا به عبارت بهتر نعمت محرومند. نظام‌های سیاسی تعداد قابل توجهی از کشور‌ها هنوز اقتدارگرا، تمامیت خواه و سلطنتی اداره می‌شوند و مردم نقشی در تعیین سرنوشت خود ندارند.
انقلاب اسلامی به عنوان مردمی‌ترین انقلاب تاریخ، از بدو پیروزی که با رفراندوم تعیین نوع حکومت همراه بوده تا به الان به طور مداوم شاهد برگزاری انتخابات در سطوح مختلف بوده از تعیین شورا‌های شهر و روستا گرفته تا انتخابات نمایندگان مجلس، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به عنوان برگزینندگان مقام رهبری و همچنین انتخابات ریاست جمهوری. در این سال‌ها تلاش معاندین این بوده تا با تمسک به شیوه‌های گوناگون، کشور را از پای درآوردند و این مردم سالاری با شکوه را زیر سئوال ببرند.
یکی از اقدامات مهم دولت‌های مخالف انقلاب، در کنار فشار‌های گسترده نظامی، اقتصادی و سیاسی، استفاده از عملیات‌های روانی و رسانه‌ای در مقاطع مختلف از انقلاب به خصوص در ایام انتخابات بوده است. «بررسی‌های آماری و مطالعاتی در طول سال‌های اخیر گواه این واقعیت است که رسانه‌های غربی دوشادوش کار رسانه‌ای، عملیات روانی را نیز در دستور کار خود دارند و در این رسانه‌ها عملیات روانی و رسانه‌ای لازم و ملزوم یکدیگرند.» رسانه‌ها نقش مهمی در شکل دهی افکار عمومی و تمایلات بشری دارند. در واقع این رسانه‌ها می‌توانند به ما تحمیل کنند که به چه بیاندیشیم و چگونه بیاندیشیم و از این مجرا قلب و روان و ذهن ما را تسخیر کنند. آشنایی با شیوه‌های بکارگرفته شده توسط این رسانه‌ها می‌تواند ما را در مقابل این عملیات روانی گسترده تا حدودی آگاه و واکسینه کند.
(مشاهده متن کامل در ادامه مطلب)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۰۰ ، ۱۵:۱۷
محمدحسین آزادی

محمدحسین آزادی، پژوهشگر رسانه با برنامه «انعکاس» درباره فضای مجازی مکمل رسانه های ماهواره ای از شایعه تا تخریب و رسالت جبهه انقلاب در فضای مجازی مصاحبه کرد.
وی ضمن اشاره به دلایل تهدیدات فضای مجازی تشریح کرد: فناوری اینترنت نیاز به مجاورت فیزیکی ندارد و با تمرکز زدایی در حوزه رسانه فرصت را برای اثرگذاری های خارجی بر جوامع هدف فراهم ساخته است. پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورد استفاده در ایران منشأ خارجی دارند؛ بی هویتی کاربران در این فضا باعث شده تا گروه های متخاصم از این ظرفیت برای اختلاف افکنی میان گروه های مختلف در کشور ما بهره برداری کنند.

(متن کامل در ادامه مطلب)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۳۹
محمدحسین آزادی

از آنجا که وضعیت اقتصادی مردم یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر مشارکت سیاسی مردم است، رسانه‌های بیگانه همزمان با اعمال تحریم‌های بی سابقه از سوی دولت‌های خود علیه مردم ایران، تلاش کردند مردم را نسبت به وضعیت کنونی کشور ناراضی و نسبت به آینده آن ناامید کنند.

(برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۲۹
محمدحسین آزادی

مؤثرترین راه برای رهاندن شهروندان از حباب‌های فیلتر و اتاق‌های پژواک، جدای از راهکار ثابت افزایش آگاهی شهروندان، پخش مناظرات تلویزیونی و برنامه‌هایی با حضور کارشناسان و چهره‌های سیاسی متنوع از رادیو و تلویزیون است.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: نقش رسانه‌ها در انتخابات همواره و به‌طورجدی مدنظر صاحب‌نظران بوده است. رسانه‌های جمعی نقش انکارناپذیری در شکل‌دهی افکار عمومی دارند. مک کومبز معتقد است تصویری که مردم در ذهن خود از دنیای بیرون دارند به‌طور عمده‌ای منبعث از رسانه‌های جمعی است و این امر در عمده کشور‌های دنیا کمابیش دیده می‌شود.
 
با پیدایی رسانه‌های اجتماعی برخی از نقش‌هایی که به‌صورت مرسوم تا پیش‌ازاین توسط رسانه‌های جمعی سنتی ایفا می‌شد، به رسانه‌های اجتماعی منتقل‌شده است. با ورود رسانه‌های اجتماعی به زندگی افراد، نوع جدیدی از روابط بین مردم شکل‌گرفته است. تشکیل اجتماعات و ارتباطات جمعی، اطلاع‌رسانی و تبادل خبر و نظر از شناخته‌شده‌ترین کارکرد‌های این رسانه‌ها است.
(متن کامل در ادامه مطلب)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۲۳
محمدحسین آزادی

محمدحسین آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اعلام اسامی کاندیداهای تائید شده گفت: شورای نگهبان وظیفه شرعی و قانونی دارد صلاحیت افراد را برای تصدی مقام ریاست جمهوری بررسی کند، این وظیفه سنگینی است و نمی توان انتظار داشت که شورا در این امر حساس بر اساس خوشایند این گروه و آن گروه رفتار کند.

(برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۲۰
محمدحسین آزادی