میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

محمدحسین آزادی، پژوهشگر رسانه با برنامه «انعکاس» درباره فضای مجازی مکمل رسانه های ماهواره ای از شایعه تا تخریب و رسالت جبهه انقلاب در فضای مجازی مصاحبه کرد.
وی ضمن اشاره به دلایل تهدیدات فضای مجازی تشریح کرد: فناوری اینترنت نیاز به مجاورت فیزیکی ندارد و با تمرکز زدایی در حوزه رسانه فرصت را برای اثرگذاری های خارجی بر جوامع هدف فراهم ساخته است. پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورد استفاده در ایران منشأ خارجی دارند؛ بی هویتی کاربران در این فضا باعث شده تا گروه های متخاصم از این ظرفیت برای اختلاف افکنی میان گروه های مختلف در کشور ما بهره برداری کنند.

(متن کامل در ادامه مطلب)

آزادی، شایعه و خبر جعلی را از هم جدا کرد و گفت: در فضای مجازی کنونی بیشتر با خبر جعلی مواجهیم در حالیکه شایعه که مختص جامعه شفاهی است ممکن است صحیح، غلط و یا بلاتکلیف باقی بماند هسته مرکزی خبر جعلی از اساس دروغ است و به صورت برنامه ریزی شده طراحی می شود. خبر جعلی دقیقاً خصوصیات یک خبر را دارد و مانند خبر بسته بندی و توزیع می شود و در واقع زیر روکشی از واقعیت پنهان می شود.


وی با بیان اینکه امروز هدف عملیات سایبری، ایجاد شکاف بین مردم و دولت است اظهار کرد: دشمن از این فضا برای آسیب رساندن به منافع ملی، بی اعتبار کردن نهادها و مقامات و ایجاد اختلاف داخلی استفاده می کند.

این پژوهشگر رسانه در رادیو گفت و گو در مورد دلایل ولنگاری فضای مجازی در کشور گفت: تعارض منافع کشور و عدم فهم اهمیت فضای مجازی به ولنگاری این فضا دامن زده است. کشور ما در بُعد امنیت سایبری اجتماعی ضعیف است و مردم در این فضا بی پناهند و با بمباران اخبار جعلی تحت تأثیر قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه یک جریان سیاسی در کشور مانع سامان یافتن فضای مجازی می شود خاطرنشان کرد: دولت ها با قانون گذاری شفاف و صحیح، آموزش سواد و مهارت رسانه ای، مشخص کردن تکلیف شبکه ملی اطلاعات می توانند به این فضا سامان دهند. آزادی همچنین نقش رسانه های رسمی در این خصوص را مهم ارزیابی کرد و رفتن رسانه به سمت مدیریت باورمند و آگاه به فضای مجازی همچنین راستی آزمایی از مطالب و خبرهای منتشر شده در این فضا را لازم دانست. این کارشناس رسانه افزود: موضع نقادانه و فعالانه مردم هم می تواند در کاهش آسیب های این فضا مؤثر باشد.

...

خبرنگار : فرزانه مرادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی