میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

ویروس جمود و جهالت در کنار ویروس کرونا

چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴ ق.ظ

این روزها که حق تعالی عظمتش را به رخ ما بندگان ناسپاس کشانده و به ذره‌ای که توان دیدنش را نداریم مبتلایمان ساخته تا به خود آییم و اصالت وجودیمان را باز یابیم دو گروه به جان دینی افتاده‌اند که جز سعادت انسان در زیست دنیایی و اخروی چیزی نمی‌خواهد. دو گروهی که مولا علی علیه السلام می‌فرمایند کمرم را شکستند، عالمان هتاک و بی پروا، و جاهلان مقدس نما، آنان با هتاکی خود مردم را مغرور کردند و اینان با اعمال خود مردم را گول زدند و مانع از آن شدند تا مردم به حقیقت دست یابند.
گروه نخست به نام روشنفکری، دین را در مقابل عقلانیت قرار می‌دهند؛ حال آنکه دین، حجت نهان را عقل می‌داند و پیشوایان دین، خود گنجینه‌های بی‌بدیل دانش و عقلانیت‌اند. و دسته دوم نیز با دگم‌اندیشی و جمود فکری، اندیشه پویای دین را به ظواهر و آموزه‌های بسته، رسوب شده و انعطاف ناپذیر محدود می‌کنند.
اسلامی که در دوگانگی سلامت و حکم واجب، سلامتی انسان را ارجح می‌داند و واجب را به حرام تبدیل می‌کند چگونه ایستادگی در برابر قانون و توصیه‌های اطباء جهت محدودسازی چند روزه‌ی یک امر مستحب را بر می‌تابد؟ این چه تصویری است که با لیسیدن ضریح و تعرض به حریم اهل بیت علیهم السلام و قانون شکنی به جهانیان مخابره می‌کنید؟
شهید مطهری می‌فرمایند: هم متحجر و هم متجدد با رویکردهای تفریطی و افراطی از خط اعتدال خارج شده و گرفتار بیماری خطرناک توقف، سقوط و انحراف هستند.
یا علی بن موسی‌الرضا دلمان هر لحظه به سویت پر می‌کشد تو خود سرآمد اطبا بودی، مثل همیشه کوتاهی‌های ما را ببخش و شافع ما شو و ویروس‌های جسمی و فکری را از ما دور فرما

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی