میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

در دانشگاه کدام تشکل را برگزینیم؟-قسمت دوم

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵ ب.ظ

یادداشت تشکیلاتی از محمدحسین آزادی با نگاهی بر درس نامه های حزب جمهوری اسلامی؛ دوستان عزیز چنانچه در قسمت قبل گفته شد صرف داشتن نام و یا شعارهای اسلامی یا وجود عناصری مسلمان نمی تواند جواز عضویت در تشکل هایی باشد که این عناوین را یدک می کشند باید با روشن شدن روش شناسایی آنها و دقت در منطبق بودن کلیه ابعاد آنها با موازین اسلامی، تشخیص داده شود که کدامیک از آنها شباهت بیشتری به اصول حزب الهی دارند.


در آیات و روایات بطور صریح درباره شبکه بندی و سازماندهی تشکیلات چیزی گفته نشده است اما از عبارات و کلماتی که درباره جوامع و حرکت های اجتماعی بکار رفته و نیز از سیره و روش پیامبر اکرم (ص) و ائمه بزرگوار(ع) فهمیده می شود که مؤمنین چه تحزب و تشکلی را می بایست داشته باشند. بعنوان مثال پیامبر اکرم(ص) علاوه بر رسالت جهانی و ارتباط خاص این رسالت با همه انسان های قرون متوالی، و علاوه بر روابطی که با مردم زمان خودش(ناس) داشته و روابطی که با امت خویش داشته روابط ویژه ای با برخی از صحابه و افراد خاص داشته اند.

دوران امیرالمؤمنین علی (ع) نیز از این نظر باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا عباراتی که در نهج البلاغه یا روابط ویژه ای که با یاران خویش دارند و شبکه بندی آنها و فعالیّت تبلیغاتی، تشکیلاتی، سیاسی ایشان در دروان 25 سال خلافت سه خلیفه می تواند وظیفه ما را در مرحله مشابه زمان ایشان در جهت تحزب آسان سازد.

ائمه دیگر علیهم السلام هریک نسبت به اوضاع و جریانات سیاسی زمان خود چنین شبکه ای را داشته اند، و ضمن انجام وظیفه امامت که آنها را در کلیه امور و با تمام افراد مرتب می سازد هریک شبکه بندی خاص از یاران خاص خود داشته اند و اوج این تشکیلات را در زمان امام صادق(ع) و سپس در عصر امام کاظم(ع) می بینیم که تشکیلات آنان قدرتی عظیم یافته تا حدی که در مقامات حکومتی نفوذ نموده و در اقطار کشور پهناور اسلامی پایگاه ها و عناصری مؤثر داشته اند و بعضی در این ماموریت ها شهید شده اند.

دقت در این گونه تشکل ها بزرگترین وظیفه هر حزب اسلامی است زیرا اگر رسول ا...(ص) و ائمه اطهار(ع) اسوه حسنه هستند، بنابراین در شیوه و روش تشکیلاتی نیز آنها بهترین سرمشق ها و نمونه ها می باشند.

شیوه و مرام تشکل ها و احزاب غربی و شرقی بر اساس اهداف مادی و در جهت به دست آورد امیال و خواست های بشری است و اکثر قریب به اتفاق این تشکل ها برای حفظ موقعیّت مادی و دنیوی تشکیل می شوند، برخی از تشکیلات کشور ما قبل و بعد از انقلاب از شیوه تشکیلاتی غربی و شرقی تبعیّت کردند و آسیب های فراوانی را به کشور و خودشان وارد آوردند، شبیه گروهک هایی نظیر سازمان منافقین یا برخی از شاخه های دفتر تحکیم.

دوستان عزیز باید توجه داشت که در هر تشکیلات، محتوای تشکیلاتی نقش اساسی را ایفا می کند اما شبکه بندی و سازماندهی در تشکیلات نیز بسیار اهمیّت دارد و اصولاً محتوا را در شکل می توان نشان داد.

لذاست که مثلاً شبکه بندی در نیروهای نظامی با نیروهای سیاسی و یا خدماتی متفاوت است. پس در شبکه بندی یک تشکل اسلامی باید دقت کرد که اسلام عزیز چه نوع سازمان و شبکه ای را می طلبد.

ساختار تشکیلاتی غربی و شرقی بر اساس مادیّت و به دور از معنویّت است که شبکه بندی تشکیلاتی اسلامی نه تنها این روش، بلکه معنویّت بدون مادیّت را هم مطلوب نمی داند. هدف تشکیلات اسلامی جلب رضایت الهی می باشد و بر خلاف تشکیلات غیر اسلامی که در آن، انسان ها رشد نمی یابند و اراده ای از خویش ندارند، انسان ها آزاد و با اراده و اختیار خود به تشکیلات وفادار می شوند و به جای تشکیلات محوری، و شخص محوری، افرادی حق محور، حق باور و حق خواه می گردند، آنچنان که شهید مظلوم آیت ا... دکتر بهشتی سه روز قبل از شهادت مظلومانه اش، شروط تشکیلات را این گونه ترسیم می کند؛

الف) باید پاسدار ارزش ها باشد نه پاسدار خود.

ب‌) تشکل باید سازندۀ ما، آسان کنندۀ خودسازی برای ما و کمکی به سیرالی ا... برای اعضای تشکل باشد.

بنابراین شرط اوّل این است که ما تشکیلات پرست(طاغوت) نشویم و خودخواهی تشکیلاتی پیدا نکنیم. شرط دوّم اینکه ممکن است تشکیلات پرست نباشیم اما سرگرم تشکیلات(لهو) باشیم یا سرگرم هم نشویم ولی از خودسازی باز بمانیم. شرط سوّم اینکه تشکیلات به درد مردم بخورد نه اینکه باری باشد بر دوش جامعه (لغو). اگر تشکیلات به درد مردم نخورد لغو «عن اللغو معرضون» می شود و ما هم اگر اهل ایمانیم باید از لغو گریزان باشیم.

پس تشکیلات مطلوب می بایست عاری از «بت»، «لغو» و «لهو» باشد.

یک تشکیلات مطلوب اسلامی باید به درد مردم بخورد، کمک دهنده به جمهوری اسلامی باشد و روز به روز، الهی تر، نورانی تر، سازنده تر، سرافرازتر، پویاتر، سخت کوش تر و مترقّی تر و پیشتازتر باشد.

با بررسی آیات اللّهی برای یک تشکیلات و حزب مطلوب اسلامی به شاخص های زیر می رسیم:

-        روابط اعضا با خداوند تبارک و تعالی، به گونه عاشق و معشوق، آنهم بطور متقابل است و دائم درصدد خشنودکردن یکدیگرند.

-        همواره و فروتن در برابر مؤمنین و سخت گیر در مقابل کافرین

-        جهاد کنندۀ دائمی در راه خدا

-        مقاوم و استوار در برابر سرزنش ها و ملامت ها

-        قبول ولایت خدا و رسول و ولایت مؤمنین

-        برپادارندگان نماز و پرداخت کنندگان زکات

-        حالت رکوع و پذیرش دائمی در مقابل معبود کل هستی

-        ایمان به خدا و روز قیامت، تا بدان جا که ایمان در قلب نقش بندد

-        بدون هرگونه دوستی و مؤدب با دشمنان خدا، هرچند آنها از نزدیکترین افراد خانواده مانند پدر، پسر، برادر و .... باشند

بر همین اساس می توان به ویژگی احزاب غیراسلامی و شیطانی نیر پی برد که عبارتند از: غرور، دلبستگی به دنیا، متصّف به صفات اصحاب جهنم، دروغگو و عادت به سوگند دروغ، سدکنندگان راه خدا، بدکار و منکر پیشه و غافل از ذکر خدا و به همین علّت است که از خاسران و زیان کارانند.

پس افراد در هر عصر و زمانی می توانند با شناخت این ویژگی ها به وظیفه خود پی ببرند و خوب را از بد و حق را از ناحق تشخیص دهند و اگر به تشکیلاتی وارد می شوند، دقّت کنند که آن تشکل دارای این ویژگی های مطلوب باشد و مراقبت شود که روابط، ارتباط ها و خودسازی ها همه در این مسیر و در این چارچوب ها شکل گیرند.

در تشکیلات مطلوب اسلامی روابط بین اعضا، روابط اخوانی است و براساس برادری، صفا، محبّت، عدل، احسان و ایثار می باشد و روابط با افراد غیر عضو (مردم) روابطی است بر مبنای هدایت، ارشاد، دلسوزی و خدمت بی توقع، بدون چشم داشت و بدون غرور و تفاخر و روحیۀ هر عضو، آمادگی تلاش مداوم در جبهۀ حق علیه باطل است.

به فرموده شهید بهشتی اگر فرجام کار ما در تشکیلات به جز شهادت باشد، عمر ما تباه است، پس اگر ما تشکلی مطلوب و بر اساس معیارهای مطرح شده را برگزینیم شکی نیست که فرجام کار ما شهادت در راه خدا باشد.

عزیزان، می بایست دقت داشت که در طیّ سال های اخیر تشکل هایی ابزاری که به تشکل های یک بار مصرف موسوم هستند در فضای دانشگاه ها رشد کرده اند که هدف آنها رسیدن به مقاصد و اهداف کوتاه مدت سیاسی می باشد و مشابه تشکل های غیراسلامی به اعضا نگاه ابزاری دارند، از لحاظ محتوا نیز در موارد متعددی سخنانی در تقابل با اسلام و انقلاب بر زبان می آورند که بعضاً از زبان رسانه های ضدانقلاب شنیده اید، پس لازم است در شناسایی و انتخاب صحیح تشکل ها دقت نمایید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی