میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

ایران گوی سبقت را از عربستان ربود!

يكشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱ ق.ظ


مدیریت نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اعلام کرد که ایرانیان در مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را از عربستان سعودی ربوده اند و جایگاه نخست در خاورمیانه را از آن خود کرده اند!

اردیبهشت سال جاری بود که پس از طرح این سئوال توسط رهبر انقلاب در دیدار به مناسبت روز کارگر که «می‌گویند واردات لوازم آرایشى در کشور چند میلیارد دلار است، راست است یا نه؟» در یادداشتی به این پدیده اسف بار پرداختم که خواندن آن خالی از لطف نیست؛

متن کامل در ادامه مطلب


(البته معاونت یادشده نرخ استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران را 1.2 میلیارد دلار عنوان کرده است که با نرخ اعلامی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یعنی 4 میلیارد دلار مطابقت ندارد؛ این اختلاف آماری فاحش ناشی از قاچاق گسترده در این بازار است)

در این یادداشت سعی بر آن داریم تا نگاهی کوتاه بر استفاده از لوازم آرایشی و تبعات ناشی از آن در کشورمان داشته باشیم؛

به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس، بازار لوازم آرایش در کشور را بیش از چهار میلیارد دلار در سال تخمین زده است با احتساب هر دلار سه هزار و 900 تومان، چیزی بیش از 14 هزار میلیارد تومان در سال صرف خرید لوازم آرایشی می شود.

جالب آن که مطابق پژوهش های مراکز آماری، کمتر از 10 درصد این بازار از سوی تولیدات داخلی تأمین می شود و از 90 در صد باقی مانده که از خارج وارد کشور می شود، بیش از 60 درصد از طریق قاچاق و مراکز نامعتبر تأمین می گردد و کم تر از 40 درصد از مراکز رسمی و معتبر جهانی وارد بازار کشور می شود.

طبق تحقیقات بعمل آمده، هر زن ایرانی بطور متوسط سالانه بیش از 150 دلار یعنی چیزی حدود 600 هزارتومان خرج خرید لوازم آرایشی می کند، جالب آنکه طبق تحقیقات مرکز پژوهش های کمیته امداد در سال 91، بیشترین دارایی دختران مددجو علیرغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایشی است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم  «کریل جولیان» از وجود چنین وضعیتی در بین زنانی که دارای قوانین مربوط به حجاب در دین و کشور خود هستند تعجب می کند و ایران را دومین مصرف کننده لوازم آرایشی خاورمیانه و هفتمین مصرف کننده این لوازم در دنیا می داند. (البته طبق آمار به روز شده ایران با عبور از عربستان سعودی رتبه نخست خاورمیانه را به خود اختصاص داده است)

به همین واسطه می باشد که پس از برداشته شدن تحریم ها، شرکت فرانسوی «لانکوم» مربوط به تولید لوازم آرایشی، بازگشت مجدد خود به بازار ایران را در تهران جشن می گیرد.

در کنار جنبه اقتصادی موضوع، به میزان اتلاف وقت بواسطه استعمال این لوازم که نگاهی بیندازیم می بینیم که به طور متوسط مصرف کنندگان لوازم آرایشی حدود یک ساعت از وقت روزانه ی خود را صرف استعمال این مواد می کنند اگر جمعیت زنان کشور را 38 میلیون بدانیم و برای 14 میلیون دختر و زن بین سن 15 تا 45 سال این اتلاف وقت را تخصیص دهیم چیزی حدود 14 میلیون ساعت در روز می شود، اگر عمر متوسط یک  انسان را 100 سال فرض کنیم چیزی حدود هشتصد و 80 هزار ساعت عمر می کند که با این احتساب، زمان استعمال این مواد در هر روز برابر با عمر 16 نفر فرد صدساله  است.

این مورد را هم که کنار بگذاریم، بیماری های مختف ناشی از مصرف این مواد بواسطه وجود موادی از جمله، سدیم لوریل سولفات، آمونیوم لوریل سولفات، کلروفورم های حاوی آئروسل، پارابن، فرمالدئید، گلیسیرین و... قابل تأمل است، موادی که هر کدام به تنهایی می تواند منجر به بیماری های پوستی و در مواردی منجر به بروز سرطان بشود، که خود این مسأله و هزینه های سرسام آور درمانی ناشی از آن بحث جداگانه ای را می طلبد.

از کنار این موضوع هم که رد شویم، انحراف فرهنگی جامعه بواسطه استعمال افراطی از این مواد است، متأسفانه بیش تر جوانان کشور از جمله پسران و دختران فکر می کنند با استعمال این مواد می توانند خود را منطبق بر فرهنگ جوامع غربی کنند حال آنکه جوانان غربی تمایل زیادی به طبیعی جلوه دادن ظاهر خود دارند و اگر تصاویر مربوط به عامه جوانان کشورهای اروپایی و آمریکایی را نگاه بیندازید یا به این کشورها سفر کنید به ندرت با صحنه ای مواجه می شوید که دختری از مواد آرایشی استفاده کرده باشد، استفاده زیاد و نامتعارف از این مواد می تواند موجب جلب توجه افراد مغرض و بروز آسیب های اجتماعی گردد که نه با فرهنگ ایرانی ما سازگار است نه با فرهنگ دینی ما.

در پایان لازم است یادآور شویم که اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی جامعه برطرف گردد و مردمان سرزمین مان بواسطه تولیدات خارجی و قاچاق این قبیل کالاها، بیکار نشوند، اگر می خواهیم از لحظات طلایی عمرمان که دیگر تکرار نمی شوند، بهره برداری مفید داشته باشیم و اگر می خواهیم تندرست و سالم باشیم و جامعه ای به دور از معضلات فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم برای خودمان هم که شده مصرف این مواد را با این شدت کنار بگذاریم.

* آمار موجود دقیق نیستند ولی مطابق با آمار اعلامی از سوی مراکز رسمی کشور و محققین می باشند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی