میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، تشکل دانشجویی جامعه رسانه اسلامی در دانشگاه صدا و سیما همزمان با برگزاری نشست « جوانان و تحول در رسانه» با حضور سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، وحید جلیلی، رییس دانشگاه صداوسیما و جمعی از اساتید و دانشجویان به صورت رسمی آغاز به کار کرد.


* جامعه رسانه اسلامی برای تحول بوجود آمده است

محمدحسین آزادی دبیر جامعه رسانه اسلامی در این مراسم گفت: تمدن کنونی غرب که اساس و نطفه اش بر ضدیت با معنویت و اهداف والا و راستین انسان شکل گرفته است، پیشرفتش را مدیون تمدن با شکوه، علم محور و فرهنگ دوست اسلام به مرکزیت ایران در قرون چهار و پنج و شش هجری است؛ از تلاش های فارابی تا خواجه نصیر و خوارزمی و خیام و ابن سینا تا شیخ بهایی و اندیشمندان و علمای بزرگ دیگر.

وی ادامه داد: غرب در آن زمان با هجوم فکری و فرهنگی به باورها و ایمان جوانان مسلمان، چنان ضربه ای به امت اسلامی زد که تا قرن ها بعد مسلمانان را در انزوا و حقارت و غفلت محض فرو برد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در طی این برهه تلخ تاریخ اسلام و در غفلت و عیاشی سردمداران ملل اسلامی، اروپاییِ بی تمدن قرون وسطایی با اتکا به آثار دوران تمدن اسلام، روز به روز در اتوبان علم، پیش رفت، مواد خامش را با عملگی زیرسلطه ها تأمین کرد، فرآوری کرد و با سودی چند برابر به همان مستعمره ها قالب کرد و می کند، توییت های حقارت آمیز ترامپ علیه حکام سعوی و خفه خون گرفتن آنان را ببینید در آن دوران هم فضا به همین شکل بود. ملت ها تحت استعمار، حکما گوش به فرمان و انسان ها زیر شکنجه و بردگی.

وی گفت: اوج درد از آنانی بود که رنگ و لعاب غرب، مستشان کرده بود و پیشرفت را نه در احیای آن تفکر و اندیشه اصیل و تمدن با شکوه اسلامی در قرن چهار بلکه در پشت پا زدن به آن و تقلید کورکورانه و هم شکل شدن با آنان و رقصیدن به سازشان تفسیر می کردند و می گفتند «اگر بخواهیم پیشرفت کنیم لاجرم باید از نوک پا تا فرق سر فرنگی» شویم.


آزادی اظهار داشت: دوران تسلیم بودن و وابستگی و تحقیر شدن ادامه یافت تا آنکه نقطه ی عطفی در تاریخ پدید آمد، شخصیتی که اسلام ناب سیاسی را بر اسلام محبوس شده در کنج خانه ها رحجان داد، ندای آزادی و بیداری سر داد و امت اسلام را باز به محوریت ایران از خواب غفلت بیدار ساخت.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با تحمل مشقت های فراوان و مبارزه جوانان و وحدت حوزویان با دانشگاهیان به پیروزی رسید تا اسلام و ایران دگر باره از بند وابستگی و بردگی رها شود. پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را به پایگاه مستحکم اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد. سربرآوردن این پدیده معجزه آسا درست در اوج هیاهوی مادی گری و اسلام ستیزی چپ و راست فکری و سیاسی بود.

آزادی ادامه داد: انقلاب اسلامی، معادلات جهانی را برهم زد و مانع دوری هر چه بیشتر انسان ها از اصالت و گوهری وجودیشان شد. رها شدن از بند اسارت و حقارت سلطه‌گران راحت نبوده؛ ضربات سنگین سیاسی، نظامی و اقتصادی و تبلیغاتی اربابان دیروز، در روز به روز و لحظه به لحظه این چهل سال بر ملت ایران و انقلابشان وارد آمده است و هزاران جوان برومند فدا شده اند.

وی ادامه داد: دشمنی ثابت است و شیوه های دشمنی متغیر؛ از اواخر دهه شصت و با تکیه بر الگوی موفق تهاجم فکری و فرهنگی در فروپاشی تمدن مسلمانان و مارکسیسم شوروی، اتاق عملیات غرب، فکر و ذهن و باور مردم و جوانان ایرانی را نشانه گرفته است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: امروز مهم ترین آوردگاه جبهه حق و باطل یعنی همان تقابل دیرینه جهان بینی ها و نگاه توحیدی و مادی، عرصه هنر و رسانه است. مگر می‌شود هالیوود فیلمی بسازد در حالیکه نگاهش مادی و جهان بینی اش مبتنی بر معرفت بشریِ غربی نباشد؟! این است که در ابتدا گفتیم هنری ارزشمند و متعالی است که جهان بینی خالقش و درون مایه اثرش مبتنی بر نگاه توحیدی و مقابله بر نگاه دون و پست و حیوانی مادی غرب باشد.

وی ادامه داد: دانشجوی دانشگاهی که مرکز آموزشی تنها رسانه جبهه حق و جهان بینی توحیدی است و قرار است فردا در حساس ترین مرکز مقابله با تهاجم فکری فرهنگی دشمنِ از بن دندان مسلح، مبارزه و مقابله کند و پرچم احیای تمدن با شکوه اسلامی را بر دوش بکشد، نمی تواند و نباید در خواب باشد «مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْه» اگر تو خوابیدی لازمه اش این نیست  که دشمن تو در سنگر مقابل خوابیده باشد. نتیجه این بی تفاوتی ها و نشناختن موقعیت و نقش مکانی و زمانی همان تن آسائی بندگان غرب در عهد قاجار و پهلوی می شود.

آزادی یادآور شد:گاهی ممکن است یکی وارد رسانه ملی شود بدون آنکه نگاهی هدفمند و تحول گرا داشته باشد، از ملاک های عصر خویش تبعیت می کند و فرم های راکد و پرتکرار گذشته را ادامه می دهد و هنرش نه تنها بدرد این جبهه نمی خورد بلکه آب به آسیاب دشمنان فکر و فرهنگ این مردمان می ریزد.

وی گفت: هنرمند و رسانه چی جبهه حق باید هر لحظه اش انقلاب و دگرگونی باشد، چرا که ما در میدانی هستیم که صدها سال باخته ایم و هدفی والا را نشانه گرفته ایم. تمام جوانان این سرزمین و تک تک ما مأمور به تحول در تاریخیم و به فرموده آن هنرمند راستین، شهید سیدمرتضی آوینی «اگر انسان هایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند، خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد». جامعه رسانه اسلامی برای این تحول بوجود آمده است.

* دانشگاه صداوسیما ماموریتش را قرارگاه جنگ نرم قرار داده است


شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما در ادامه این مراسم گفت: باید به اسلامی بودن تشکل‌ها افتخار کرد،‌ خوشبختانه در عرصه‌های دانشگاه و هنر، تحولات خوبی در کشور ما اتفاق افتاده و در این عرصه راه زیاد و سنگرهای فتح نشده‌ بسیاری وجود دارد.

اسفندیاری ادامه داد: در جبهه فرهنگی داخلی، تعارضی میان تشکل‌ها وجود ندارد، تشکل‌ها نباید به درگیری‌های حزبی روی آورند، بلکه باید نظم و انسجام در کارها برایشان حائز اهمیت باشد، زیرا نظم در کارهای گروهی و سازمانی اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین تشکل باید تمام همت خود را صرف فعالیت‌های ایجابی کند و نه درگیری.

وی تصریح کرد: متاسفانه همین امروز برای برگزاری این مراسم تخریب‌ها شروع شد اما نکته‌ اینجاست که کار تشکیلاتی و انسجام اهمیت بسیاری دارد. جمع شدن و با هم کار کردن نیازمند یکسری شرح صدرها است و کسی که تجربه کار جمعی و گروهی ندارد، مهارت اجتماعی خودش را از دست داده است.

اسفندیاری ادامه داد: اگر برای تغییر و دگرگونی جامعه و ارزش‌های مطلوب قدم برمی‌داریم، چاره‌ای جز کار گروهی نداریم که متاسفانه جامعه ما در این مورد دچار ضعف است. هر چند رویش‌های مبارکی هم داشته‌ایم که از میان آنها می‌توان به جشنواره عمار اشاره کرد که شجره مبارکی در رسانه بوده است.

وی با بیان اینکه گفتمان‌های فرهنگی، ایدئولوژیک عمل می‌کنند،‌ گفت: در همین راستا به ارتباط و تعامل در این عرصه نیاز داریم، دانشگاه صداوسیما نیز در کنار سازمان صداوسیما ماموریت جنگ نرم را پیش می‌برد، این دانشگاه باید کانون تعامل و همکاری همه‌ کارهای صداوسیما باشد.

اسفندیاری در ادامه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به عنوان محصول نمایندگانِ جوانان انقلابی در مجلس اشاره کرد و افزود: خود این قانون یک تحول بزرگ در نظام اداری ما ایجاد کرده است که ابعاد آن را کسی هنوز نفهمیده است اما تاثیرات گسترده‌ای در فضای اجتماعی و فرهنگی ما خواهد داشت و امیدواریم شاهد رویش جوانان و شکوفایی فعالیت‌های رسانه‌ای در جبهه انقلاب باشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه صداوسیما ماموریتش را قرارگاه جنگ نرم قرار داده است. در این عرصه هم پیشگام است و تلاش می‌کند همکاری خود را با رسانه‌های فعال بیشتر کند که از میان این رسانه‌ها می‌توان به موسسه اوج و همچنین چند سازمان فعال رسانه‌ای دیگر اشاره کرد. امیدواریم با گسترش امور دانشجویی شاهد رشد فعالیت های فرهنگی باشیم.

* چرا آرمان‌گرایی، ارزش‌گرایی و مفاهیم ارزشی موجود در دانشگاه صدا و سیما با رسانه ملی همخوانی ندارد؟


سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صداوسیما در این مراسم افزود: شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که از هر ارگانی عضو دارد و دارای دبیرخانه فعالی است، تلاش می‌کند از همه دیدگاه‌ها برای نظارت بر صداوسیما و برنامه‌هایش استفاده کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما در عرصه رسانه دارای دو وظیفه و تکلیف اساسی هستیم، به تحولاتی که در رسانه‌های دنیا رخ داده و طی می‌کنند.

وی تصریح کرد: تحولات بر دنیا چه به لحاظ فنی و چه تکنولوژیکی در حال‌ طی شدن است و طبق این تکلیف اساسی نباید از بسترهای فناوری فضای مجازی و رسانه‌ای عقب بمانیم. در حال‌ حاضر رسانه‌های سنتی ما اثرگذاری خود را از دست داده‌اند و جایی مثل دانشگاه صداوسیما نباید نسبت به این تکلیف بی‌تفاوت باشد،‌ بلکه باید برای خود افقی ترسیم کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اثر دانشگاه صداوسیما باید بر روی آنتن رادیو و تلویزیون سازمان صداوسیما دیده شود،

وی با اشاره به فعالیت شورای نظارت بر سازمان صداوسیما تاکید کرد: در این شورا اتفاقات زیادی بر روی پروژه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی رخ می‌دهد که در جلسات به نقد آنها می‌پردازیم؛ به عنوان مثال یکی از این موارد مربوط به پیام‌های بازرگانی و دیگری سریال‌ها و برنامه‌های ورزشی، ترکیبی مستند است که بر روی آنها گزارشات متعددی بررسی شده است.

وی گفت: در طول یک سال گذشته بیش از ۱۱۸ گزارش مطرح شده که در راستای نقد و همچنین جهت مثبت برنامه‌های سازمان صدا و سیما بوده است. اما نگرانی‌ها در این جا است که آن آرمان‌گرایی و ارزش‌گرایی و همچنین مفاهیم ارزشی که در دانشگاه صدا و سیما وجود دارد چرا با سازمان صدا و سیما همخوانی ندارد و ما تفکرات حداقلی اعتقادی را هم در برخی از حوزه‌ها اصلا نمی‌بینیم؟

هاشمی یادآور شد: دانشگاه صداوسیما به عنوان نهاد جریان‌ساز باید آثار خود را روی آنتن نشان دهد، به تعطیلی بحث موسیقی در دانشگاه صداوسیما اشاره کرد و خودتحریمی‌هایی که این دانشگاه نسبت به حوزه‌های دیگر هنر، از جمله فیلمنامه‌نویسی انجام می‌دهد و در ‌عین ‌حال، گفت‌: سازمان صداوسیما در همه عرصه‌ها باید مولد باشد و این واقعیت، واقعیت امروز ما نیست.

وی گفت: افتخار من این است که ۱۷ سال در تشکل دانشجویی حضور داشتم و بعد از آن نیز جزو هیچ حزب و تشکیلاتی نشدم و معتقدم تشکل آرمانگرا حق طلب است. در همین مرحله در مجلس شورای اسلامی نیز فراکسیون جوانان را راه‌اندازی کردیم. فراکسیونی که مرز سیاسی ندارد و حدود ۳۸ نماینده دارد که سن آنها بین ۳۰ تا ۴۵ سال است و نسبت به مجلس که میانگین سنی آنها  ۶۰ سال است سن جدیدتری است.

هاشمی درباره پروسه قانون منع به کارگیری بازنشستگان تاکید کرد: این قانون منع به کارگیری بازنشستگان را با یک نگارش جدیدی نوشتیم و روی آن کار کردیم و به انجام آن افتخار می‌کنیم که با مخالفت‌های بسیار زیادی از نهادهای مختلف روبرو شدیم، اما جلو رفتیم و ایستادیم و با تمام این اوصاف شورای نگهبان علی‌رغم این که خیلی‌ها فکر می‌کردند که رد می‌شود تایید کرد و پس از بیانات مقام معظم رهبری شنیدیم که راه را درست پیموده‌ایم. در اجرای این قانون عنوان مجرمانه نیز وضع کرده‌ایم که اگر تخلفی صورت گرفت، با آن برخورد شود.

وی با بیان این که یکی از بارهای این قانون افکار عمومی است که پیش برنده اجرای واقعی این قانون است، اظهار کرد: البته خیلی ها از جمله سازمان صدا و سیما از ما دلخور شده‌اند، اما باید این را بگویم که سازمان صدا و سیما با عقبه‌ای که دارد و نسل هایی که تربیت کرده است، هیچ جای نگرانی برای همه سطوحش نخواهد داشت چراکه کمبود نیرو ندارد و البته پیدا کردن نیرو کار سختی نیست.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به قانون بازنشستگی گفت: اگر این قانون به ۳۰ سال ارتقاء یابد، این مصوبه و تصویب آن در ارتباط با نسل‌های بعدی است.

عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پایان تاکید کرد: امیدوارم سازمان صدا و سیما به عنوان دانشگاهی که رهبری رییس آن را تعیین می‌کند، منشاء اثرگذاری برای این قانون باشد. همچنین دانشگاه صدا و سیما و راه‌اندازی این تشکلات نیز برای این سازمان اثرگذار باشد.

*  صدا و سیما به اسم برنامه‌سازی به اشغال طبقه مرفه بی‌هویت درآمده است


وحید جلیلی کارشناس مسائل فرهنگی هم در این مراسم ضمن انتقاد از برخی عملکردها در سازمان صداوسیما گفت: اگر فکر می‌کنید باید کاری انجام دهید، نیازمند عملیاتی هستیم که آرمان، تعریف و هدف داشته باشد و اتفاقا این سازمان صداوسیماست که نیاز به عملیات دارد. به دلیل این که رسما از تعریف خود جدا شده است و ضد آرمان است و در حوزه‌های وسیع بی‌عملی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد، تاکید کرد: این سازمان شدیدا مخدوش شده است، سازمان صدا و سیما به اسم برنامه‌سازی به اشغال طبقه مرفه بی‌هویت درآمده است و یک اقلیتی برای صدا و سیما تعیین تکلیف می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی رسانه‌ای در همین زمینه به برنامه «دورهمی» که با اجرای مهران مدیری به روی آنتن رفت، اشاره کرد و گفت‌: اقتدار در سازمان صدا و سیما وجود دارد، اما سیاست و نرم افزار این سازمان رسما دچار فساد شده است.

جلیلی با بیان این که سازمان صداوسیما نیازمند عملیات ضدسانسور است، خاطرنشان کرد: صدا و سیما راجع‌ به انقلاب می سازد که ۱۰۰ قسمت دارد، اما دین و اسلام در آن وجود ندارد، چرا مدیران ما شرمنده هستند و خجالت می‌کشند.

جلیلی یادآور شد: سازمان صدا و سیما را در خدمت اقلیت محدود درآورده‌اید. در طول این ۲۰ سال گذشته آیا یک کاراکتر حزب اللهی در سریال‌ها نشان داده‌اید؟ فردی همچون حاج کاظم را در سینما هم نداریم.

وی با اشاره به این که مدیران سازمان صدا و سیما در قبال ساخت سریال‌هایی با شخصیت‌های حزب اللهی ممانعت به عمل می آورند، اظهار کرد: مدیران تلویزیون در انتقادهای ما عنوان می‌کنند که ما در تلویزیون نمی توانیم فقط به قشر اقلیت بپردازیم و باید برای کل جامعه برنامه بسازیم.

این کارشناس فرهنگیگفت‌: همان خدایی که خرمشهر را آزاد کرد ان‌شاء‌الله سازمان صدا و سیما را از دست اقلیتی که ادعای بی شماری دارند آزاد کند. اسلامی که امروز در سازمان صدا و سیما عرضه می‌شود چه اسلامی است؟ فهم مذهبی و تفکر دینی که در این سازمان وجود دارد در حد مرحوم فهیمه رحیمی است. آن هم در میان مدیرانی که خود را فرهیخته ترین مدیران سازمان صدا سیما می دانند ، اما آنتن را که می بینید خروجی چیز دیگری است.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما این گونه نیست که نیرو نداشته باشد ،‌ بلکه باید عدالت رسانه ای خود را اصلاح کند. مشکل سازمان صداوسیما، نرم افزاری است. ۲۵ سال دانشگاه صدا و سیما در اختیار اصولگراها بوده است. آن وقت نتوانسته است دو خبرنگار تربیت کند؟ در این ۲۵ سال ما موشک هوا کرده‌ایم و ... کارهای بزرگ دیگری انجام داده‌ایم.


جلیلی تصریح کرد: متاسفانه صدا و سیما برنامه‌ای با عنوان بدون تعارف را راه انداخته است که آخر تعارف است! ما اگر سازمان صدا و سیمای درستی داشتیم آنقدر راحت در همین بحث دور زدن‌ها آخر تعارف نمی شدیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/bp140i



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی