میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

محمد حسین آزادی، پژوهشگر حوزه رسانه در برنامه گفتگوی فرهنگی درباره مخاطرات دیپ فیک گفت: دیپ فیک یا جعل عمیق محصول دوره پسا حقیقت است. در عصر پساحقیقت یا (post truth) به واسطه ظهور و گسترش فناوری هایی مانند اینترنت، تلفن همراه و رسانه های اجتماعی مرزهای بین حقیقت و دروغ و صداقت و ناراستی، تار می شود و فریب دادن افراد به یک چالش وحتی به یک عادت تبدیل می شود، و احساسات و عواطف بر واقعیت های عینی غلبه می کند. همان چیزی که اکنون در رسانه های اجتماعی شاهد آن هستیم، یعنی کاربران بدون بررسی محتواهای دریافتی و تجزیه وتحلیل، مقهور محتواها می شوند.

وی افزود: دیپ فیک نوعی دستکاری محتوای ویدئویی است که به نوعی برای فریب دیگران استفاده می شود. البته دیپ فیک صرفا یکتکنیک مضر نیست و نکات مثبتی نیز به همراه دارد.

آزادی در ادامه درباره خطرات دیپ فیک می گوید: یکی از خطرات دیپ فیک ها این است که ویدیوی جعلی را ببینیم و آن را حقیقت بدانیم و عکس آن هم در این فضا بوجود می آید یعنی ویدیوی اصل را ببینیم و آن را جعل بپنداریم. در گذشته بواسطه تعداد محدود رسانه های رسمی و وجود نظارت های بالادستی و قوانین امکان تولید محتواهایی بدین شکل، بسیار کم بود. منتهی اکنون رسانه های اجتماعی به واسطه تکثری که در مبادی تولید اطلاعات بوجود آمده یعنی هر کاربر می تواند تولید محتوا داشته باشد، نظارت بر این فضا سخت شده است.

وی افزود: هر حادثه بزرگ و مهم خود زمینه انتشار محتواهای دروغین می شود لذا ما نباید برای ارتقای آگاهی کاربران به آزمون و خطا قانع بشویم. بلکه می بایست بر سواد رسانه ای کاربران بیافزائیم. اما متاسفانه به دلیل اینکه مدیران و متصدیان فهم درستی از سواد رسانه ای ندارند، نتوانستند به خوبی رسانه را از سنین پائین و از دوران کودکی به افراد آموزش دهند.

آزادی همچنین گفت: استفاده از هر فناوری نوظهوری نیازمند مهارت است و رسانه هم از این دست فناوری هاست که برای استفاده از آن نیاز به مهارت و آموزش از دوره کودکی است.

وی در پایان گفت: با توجه به وجود افراد مغرض که دائما در حال استفاده از ابزارها و رسانه های اجتماعی به شیوه های نادرست هستند، صرفا با آموزش کاربران مقابله با این تهدیدها دست یافتنی نخواهد بود. لذا باید نهادهای تنظیم مقررات نیز با افراد تولید کننده محتوای جعلی مقابله کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی