میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما، پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه‌ای درخشان در تاریخ معاصر ساختار‌های مزورانه و سلطه جویانه جهانی را بر هم زد و مسیری جدید پیش روی جهانیان قرار داد.

مسیری که در آن اندیشه الهی در متن زندگی جریان یافت و نیاز‌های فطری انسانی همچون عدالت، استقلال، آزادی، اخلاق، عزت و کرامت بار دیگر بر دست گرفته شد. در این مسیر پر و پیچ و خم چهل و سه ساله انواع دشمنی‌های سخت و نرم علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی شان به کار گرفته شد. امروز بدخواهان بیش از آنکه ابزار‌های جنگی را برای منحرف ساختن اندیشه انقلابی مردم ایران بکار گیرند به ابزار‌های رسانه‌ای متوسل شده اند تا از این طریق اراده‌ها را سست و باور‌ها را متزلزل سازند.

خبر که پدیده‌ای برای نمایش حقیقت، ارتقای آگاهی و بینش عمومی است این روز‌ها توسط بدخواهان به ابزاری برای سیاه نمایی و وارونه سازی حقایق تبدیل شده است. رسانه‌های تحت سلطه مستکبرین از خبررسان‌های مجازی تا خبررسان‌های تلویزیونی در تلاشند تا با برنامه ریزی و سرمایه گذاری فراوان، نقاط درخشان و موفقیت‌های بزرگ ملت ایران را نادیده گرفته یا کوچک نمایی کنند و از آن سو ضعف‌ها را هر چند کوچک، بزرگ جلوه دهند و دائماً افکار مردم را با خبر‌های سیاه و منفی هدف قرار دهند و موجی از یأس و نومیدی را در جامعه بیافرینند.

(متن کامل در ادامه مطلب)

در این بین نقش خبررسانی برای مواجهه با این شیوه نوین تخاصم، اهمیتی مضاعف می‌یابد. خبرنگار ایرانی باید نقش و جایگاه مهم خود را در این کارزار و نبرد عظیم به خوبی بشناسد و در طلیعه گام دوم انقلاب، جهت شکستن محاصره تبلیغاتی و خبری دشمن با هوشیاری هر چه تمام عمل کند. نشانگاه کار خبری در این روز‌ها باید عدالت ورزی، امیدآفرینی و مقابله با اهداف شوم رسانه‌ای بیگانگان و بدخواهان باشد.

آنچه در تمام این سال‌ها پیش برنده انقلاب اسلامی بوده ایمان، اراده و باور‌های محکم ملت ایران است، اگر این عناصر مهم متزلزل شوند، مسیر برای ضربه خوردن از ناحیه دشمن هموار می‌شود و حرکت شتابان به سمت آرمان‌های والای انقلاب اسلامی کند و یا منحرف می‌شود.

خبرنگاران باید علاوه بر انجام وظایف اساسی خود در امر خبررسانی و توجه به عناصری، چون صحت، دقت و سرعت در اطلاع رسانی، امکان گسترش خبر‌های جعلی و خبر‌های سیاه و منفی را در جامعه ندهند و نقش مهم «امیدآفرینی»، «روشنگری» و «صحت سنجی» را بر عهده بگیرند. تلاش جبهه مقابل، ایجاد شکاف بین مردم و انقلاب و تشدید اختلافات، نگرانی‌ها و بدبینی‌ها است، در این بین به هر سوژه‌ای متوسل می‌شوند و آرایش جدیدی با محوریت رسانه‌های اجتماعی شکل داده اند.

در این راستا، خبر جعلی می‌سازند و سوژه سازی و ترندسازی می‌کنند و در شبکه‌های تلویزیونی خود تقویتش می‌نمایند و یک روایت ساختگی و مغرضانه را بر اذهان عمومی مسلط می‌سازند؛ بنابراین به هیچ وجه نباید فرصت روایت سازی جعلی و مخدوش را به آن‌ها داد. رسانه های ما از جمله رسانه ملی و خبرنگاران آن باید تصویری درست، واقعی و به دور از هرگونه اغراق از وضعیت و شرایط ملی، منطقه‌ای و جهانی ارائه دهند و از طریق پلتفرم های مختلف صوتی و تصویری و مجازی، روایت «اول» و «برتر» را در رویداد‌های مختلف به دست بگیرند و افکار عمومی را با مخابره‌ای صحیح، مطالبه گرانه، کامل، بی نقص، دقیق و جذاب هدایت نمایند. در واقع هر چه یک خبر، روایی تر، مردمی‌تر و جذاب‌تر باشد، پذیرش آن از سوی مخاطب محتمل‌تر است.

پس سناریو‌های واژگون سازی ارزش‌ها و وارونه نمایی حقایق که امروز جریان رسانه‌ای بیگانه در راستای جنگ روایت‌ها با شیوه‌های متنوع، جذاب و فریبنده در دستور کار قرار داده است؛ در صورتی که با سد روشنگری و مواجهه آگاهانه جامعه خبری ما روبرو شود، می‌تواند عزم‌های راسخ را در عرصه نبرد ادراکی و شناختی بر عِده و عُده دشمن غلبه داده و رسانه‌ها بالاخص رسانه ملی را بعنوان ستارگان درخشان سپهر آگاهی بخشی به جامعه معرفی و با اعتماد آفرینی‌های خدشه ناپذیر، مردم را در این مسیر مقدس با خود همراه‌تر سازند.

نویسنده: محمد حسین آزادی

دسترسی در خبرگزاری صداوسیما

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی