میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما، طی سال‌های اخیر، گسترش رسانه‌های اجتماعی فرآیند ارتباط افراد با یکدیگر را تا حدود زیادی تسهیل کرده است.
کاربران رسانه‌های اجتماعی اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند، با سایرین ارتباط می‌گیرند و در خصوص رویداد‌های ترند شده در این فضا بحث و تبادل نظر می‌کنند. با این حال، بسیاری از اطلاعاتی که اخیراً در این فضا منتشر شده، مشکوک به نظر می‌رسند و حتی برخی از آن‌ها به قصد فریب سایرین تولید می‌شوند، این محتوا‌ها غالباً «اخبار جعلی» نامیده می‌شوند. گسترش این پدیده ظرفیت ایجاد مشکلات جدی و مهمی را برای جوامع دارد و اثر آن بر رویداد‌هایی مختلف جهانی منجر به اتخاذ رویکرد‌های مقابله‌ای در سراسر جهان شده است.

(متن کامل در ادامه مطلب)

موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنان نوروزی خود بر آن تأکید فرمودند: «همه‌ی کشور‌های دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت می‌کنند، اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار می‌کنند درحالی‌که این شیوه به هیچ‌وجه افتخار ندارد».
در این اثر پژوهشی به بررسی چگونگی مدیریت فضای در کشور‌های مختلف جهان و به طور خاص در مقابله با خبر‌های جعلی می‌پردازیم تا مدل‌های مدیریتی این کشور‌ها را در مواجهه با این پدیده‌ی خطرناک مرور کنیم.
بررسی‌های ما نشان می‌دهد دولت‌های مختلف اقدام به وضع قوانین و مقررات و پاسخگو ساختن پلتفرم‌های آنلاین همچنین ارتقای سطح سواد خبری شهروندان کرده‌اند، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز اقدام به تعبیه الگوریتم‌های تشخیص خودکار، فیلتر محتوای مضر، تشخیص شبکه انتشار این محتواها، شناسایی و حذف ربات‌ها و حساب‌های کاربری جعلی کرده‌اند.
سازمان‌های برودکست نیز با توجه به جایگاه مناسبشان در سبد مصرف رسانه‌ای شهروندان جهان به دو روش، امکان مقابله با اخبار جعلی را دارند: ۱) از طریق ارائه اخبار صحیح، دقیق و قابل‌اعتماد و ۲) از طریق رد خبر جعلی و آگاه‌سازی عموم نسبت به آن‌ها.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی