میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

میم - طاها

یادداشت ها و نوشته جات - محمدحسین آزادی

نامی از خویش در جهان بگذار
زندگانی برای مردن نیست

بایگانی
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما؛ طی سالیان گذشته نقش رسانه‌های اجتماعی در جوامع مختلف مورد توجه جدی قرار گرفته است. اتفاقاتی نظیر حمله به کنگره آمریکا پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ از جمله نمونه‌هایی است که کارشناسان معتقدند تا حد زیادی ناشی از رسانه‌های اجتماعی بود.
در رویداد‌های دیگر جهان نیز رسانه‌های اجتماعی به خشونت‌های مذهبی و قومی دامن زده اند. اطلاعات غلط و گمراه کننده بسیاری نیز در این رسانه‌ها پس از همه گیری کرونا با سهولت و سرعت بالا گسترش یافت. پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و توییتر در بسیاری از کشور‌ها به یک بستر اثرگذار در مناسبات عمومی تبدیل شده اند از این رو دولت‌ها رویکرد‌های مختلفی برای مدیریت و تنظیم گری آن‌ها در پیش گرفته اند.
(متن کامل در ادامه مطلب)

از طرفی کشور ما به دلیل جایگاه ویژه سیاسی و فرهنگی همواره مورد طمع بیگانگان بوده به طوری که در سالیان گذشته یکی از برنامه‌های اصلی دشمنان اثرگذاری بر سبک زندگی و افکار عمومی ایرانیان از طریق فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی بوده است.
تولید و انتشار گسترده محتوا‌های ضدفرهنگی و مأیوس کننده و تلاش برای دستکاری ذهن مردم و ایجاد شکاف بین نظام و مردم از برنامه‌های طراحی شده‌ی دشمنان است.
با این وجود نبود مدیریتی یکپارچه، روشن و منسجم در عرضه مجازی تهدیدات قابل توجهی را متوجه امنیت ملی و روانی کشور کرده است. این وضعیت نامطلوب موجب شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان نوروزی خود نسبت به ولنگاری موجود در فضای مجازی کشور گلایه کنند.
ایشان در این رابطه فرمودند: «همه‌ی کشور‌های دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت می‌کنند، اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار می‌کنند درحالی‌که این شیوه به هیچ‌وجه افتخار ندارد». در اثر حاضر به بررسی نحوه مدیریت کشور‌های مختلف بر فضای مجازی می‌پردازیم تا ببینم آیا توجیهی برای ولنگاری در عرصه مدیریت فضای مجازی برای مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باقی می‌ماند یا خیر.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی